OLE error 80045077 bij activeren spraak

Een forum in het Nederlands (Questions for our Dutch speaking customers)
Post Reply
rlagerweij

OLE error 80045077 bij activeren spraak

Post by rlagerweij » 15 Jun 10 13:06

Beste lezers,
De spraak module van IDimager 5.06.08 Pro SQL Server krijg ik niet werkend. Het probleem had ik ook met versie 5.06.06 ProS.

Als ik op de 'spraak' knop van de hoofdwerkbalk druk gebeurt er één van de genoemde scenarios:
- in de 'systeem tray' verschijnt een icoon dat aangeeft dat spraakherkenning is uitgeschakeld
- er wordt een dialoogvenster getoond met de melding 'An error has occured OLE error 80045077 (0)' terwijl in de 'systeem tray' de spraakmodule wordt gestart

Als de eigenschappen van een label worden opgevraagd kan er op het microfoon icoon gedrukt worden. Een dialoogvesnter wordt getoond om de Lexicon op te nemen. Dit venster heeft alleen een cancel knop. Ik heb niet het idee dat wat ik tegen de laptop vertel wordt opgeslagen.

IDimager draait op een Acer Aspire 7720z laptop met als OS Vista SP2 Home Basic NL.

Heeft iemand dit gedrag eerder gezien ?
Zo ja, wat moet er aangepast worden om het probleem te verhelpen.
Zo niet, waar kan ik logging oid inschakelen om meer inzicht te krijgen wat er misgaat.

mvg, Richard

DirkS
moderator

Re: OLE error 80045077 bij activeren spraak

Post by DirkS » 15 Jun 10 18:03

Richard,

Als ik de fout op het Internet opzoek dan is dat zoiets als 'no recognizer found'. Dat lijkt er op te wijzen dat er een probleem is met de spraak software in Vista.
Ik werk met de UK versie van Vista en ik weet niet precies de NL vertalingen, maar je zou moeten kijken bij de spraak instellingen.
In het UK menu:
* Control Panel / Speech Recognition options
* Je ziet een nieuwe dialoog. Linksboven heb ik de optie 'Advanced Speech options'. Selecteer deze.
* In deze dialoog zou je bovenaan de geselecteerde 'Recognizer' moeten zien (zie capture met voorbeeld).
Wat staat daar bij jou?

Gr.
Dirk.
Attachments
2010-06-15_180238.png
2010-06-15_180238.png (19.22 KiB) Viewed 2470 times
Problems searching the forum? Try Google Site Search by adding 'site:forum.idimager.com' to a standard Google search.

rlagerweij

Re: OLE error 80045077 bij activeren spraak

Post by rlagerweij » 16 Jun 10 22:46

Dirk,
Bedankt voor de snelle reactie.

Je opmerkingen en suggesties hielpen me om te begrijpen waar de stemherkenning in IDimager op gebaseerd is. Op basis daarvan kon ik gaan zoeken hoe eea ingesteld kan worden in mijn windows versie. Helaas voor mij en vele andere Nederlanders ondersteunen de (meeste) Nederlanse versies van Windows Vista geen spraakherkenning. De Windows spraakherkenningfuncties zijn nl alleen beschikbaar voor een beperkt aantal taalversies van Windows (waaronder uiteraard de door jouw gebruikte Engelse versie).

Alleen met de utlimate editie van Windows Vista schijnt het mogelijk te zijn om de 'geconfigureerde taalinstelling van Windows' om te zetten van Nederlands naar Engels en daarmee de ingebouwde Windows spraakherkenning functies vrij te geven.

Vanavond heb ik IDimager op m'n werklaptop geinstalleerd waarop een Engelse Vista Prof versie draait. Hier werkte de spraakherkenning direct.

Wellicht een idee om in toekomstige versies van IDimager de exceptie af te vangen en de taalvariant van het OS te toetsen. Als spraakherkenning niet ondersteund wordt door het OS kan dat aan de gebruiker gemeldt worden.

Mvg, Richard

Post Reply