resolutie

Een forum in het Nederlands (Questions for our Dutch speaking customers)
Post Reply
Phrans

resolutie

Post by Phrans » 03 Mar 10 9:11

Blijkbaar verzuipt mijn andere post over dit onderwerp in de thread, dus ik breng het toch maar even separaat onder de aandacht.

Wij leveren regelmatige afbeeldingen tbv drukwerk, waarbij de resolutie van afbeeldingen vaak een grote rol speelt.
Voor mij is resolutie dan ook een belangrijk selectiecriterium voor afbeeldingen.

IDimager heeft hier moeite mee, althans, ik krijg het niet goed georganiseerd met IDi:
1. Bij de metadata verdwijnt de velden Xresolution en Yresolution na afsluiten van de applicatie. Ik kan ze dan alleen opnieuw zichtbaar maken door 'een' wijziging te doen in de Editor Designer. Inderdaad 'een', want het maakt niet uit welke wijziging. Daarna zijn de velden zichtbaar bij Metadata. (waarna ik de Worspace save). Sluit je de applicatie af, zijn ze weer weg. :?:
2. Wanneer je een afbeelding wijzigt (bijv. verscherpt) en opslaat als vervanger van de bestaande afbeelding, worden de resolutiewaarden na synchronisatie op 0 x 0 gezet (!). Dit vind ik echt een hele kwalijke, want die is niet meer terug te draaien. Ik kan hierdoor IDi niet gebruiken voor het bewerken van afbeeldingen.

Help?
Kind regards, Met vriendelijke groet,

Phrans

lippe

Re: resolutie

Post by lippe » 03 Mar 10 10:11

Dag Prans,

In de status regel onderaan staat o.a. standaard de afmetingen van de geselecteerde afbeelding. In de code van de status regel zie je %ImageDimensions. Dit geeft je toch al een eerste indruk tot welk formaat de afbeelding bruikbaar is.
Persoonlijk heb ik liever de in FastImager viewer gebruikte en prominent aanwezige aanduiding in mega pixel die een snellere interpretatie toelaat.
Maar soit, je kan de status regel aanpassen aan je wensen.
Heb je liever op elke thumb de afmetingen lijkt me aangewezen die op de pictogram info te zetten. Dan kan je deze schakelen met de groene "i" in de rechter bovenhoek en zijn dan eenvoudig op afroep beschikbaar.

Ik persoonlijk werk liever met de versies en maak om af te drukken aangepaste afbeeldingen (formaat en resolutie) en zet die als 'Print version'. Idimager zal dan deze versie kiezen om af te drukken wat ik echter niet doe. Ik ben aangewezen op verzenden en laten afdrukken.
Als je zelf afdrukt en afdrukcentrales gebruikt ben je beter af met 2 verschillende version place holders voor elk gebruik.

Helpt je dit wat verder of heb ik je probleem niet goed begrepen?

Groetjes,
Lippe
Photo Supreme V3, LR6, FPV, PSE14 - vaio i5 @ 2.5GHz + 8GB , 850 EVO 500GB - WD 1TB - Windows 10 Pro 64 bits- DS216play - EOS 600D

Phrans

Post by Phrans » 03 Mar 10 14:26

Hoi Lippe,

Alle hulp is natuurlijk welkom & dank daarvoor.

Maar mijn twee vragen zijn helaas niet beantwoord.
Ik wil graag kunnen zoeken op resolutie (zonder steeds de Editor Designer te moeten wijzigen) én als een afbeelding (bijv. qua scherpte) wordt aangepast, wil ik niet dat de velden Xresolution en Yresolution daarna op '0' worden gezet (!), maar gewoon de resolutie van de betreffende afbeelding blijven geven. Let wel, IDimager laat hier metadata onomkeerbaar verloren gaan! De facto voor mij onbruikbaar zo.

Hert, misschien weet jij een oplossing?

Phrans

Phrans

Post by Phrans » 05 Mar 10 15:58

Phrans wrote: Hert, misschien weet jij een oplossing?
Echt niet?

Phrans

Phrans

Post by Phrans » 17 Mar 10 8:57

Écht echt niet?
:?:

Phrans

Phrans

Post by Phrans » 30 Jul 10 12:52

Phrans wrote:Hoi Lippe,

Alle hulp is natuurlijk welkom & dank daarvoor.

Maar mijn twee vragen zijn helaas niet beantwoord.
Ik wil graag kunnen zoeken op resolutie (zonder steeds de Editor Designer te moeten wijzigen) én als een afbeelding (bijv. qua scherpte) wordt aangepast, wil ik niet dat de velden Xresolution en Yresolution daarna op '0' worden gezet (!), maar gewoon de resolutie van de betreffende afbeelding blijven geven. Let wel, IDimager laat hier metadata onomkeerbaar verloren gaan! De facto voor mij onbruikbaar zo.

Hert, misschien weet jij een oplossing?
Nog steeds geen oplossing hiervoor?

Phrans

Phrans

Post by Phrans » 30 Jul 10 13:13

Phrans wrote:Blijkbaar verzuipt mijn andere post over dit onderwerp in de thread, dus ik breng het toch maar even separaat onder de aandacht.

Wij leveren regelmatige afbeeldingen tbv drukwerk, waarbij de resolutie van afbeeldingen vaak een grote rol speelt.
Voor mij is resolutie dan ook een belangrijk selectiecriterium voor afbeeldingen.

IDimager heeft hier moeite mee, althans, ik krijg het niet goed georganiseerd met IDi:
1. Bij de metadata verdwijnt de velden Xresolution en Yresolution na afsluiten van de applicatie. Ik kan ze dan alleen opnieuw zichtbaar maken door 'een' wijziging te doen in de Editor Designer. Inderdaad 'een', want het maakt niet uit welke wijziging. Daarna zijn de velden zichtbaar bij Metadata. (waarna ik de Worspace save). Sluit je de applicatie af, zijn ze weer weg. :?:
2. Wanneer je een afbeelding wijzigt (bijv. verscherpt) en opslaat als vervanger van de bestaande afbeelding, worden de resolutiewaarden na synchronisatie op 0 x 0 gezet (!). Dit vind ik echt een hele kwalijke, want die is niet meer terug te draaien. Ik kan hierdoor IDi niet gebruiken voor het bewerken van afbeeldingen.

Help?
Ik vind het heel vervelend dat ruim een half jaar na deze melding, er nog geen enkele verbetering is in IDimager mbt resolutie.
- Ik kan nog steeds niet zoeken op resolutie
- Bij verscherpen van een afbeelding worden de resolutiewaarden op 0 x 0 gezet.
Svp oplossen, want het is voor mij erg vervelend dat dit beide niet goed werkt.

Phrans

Post Reply