Labels niet verwijderd na aanpassen Image Details

Een forum in het Nederlands (Questions for our Dutch speaking customers)
Post Reply
Phrans

Labels niet verwijderd na aanpassen Image Details

Post by Phrans » 22 Jan 10 11:13

Hoi,

Ik heb gemerkt dat wanneer je Catalog Labels hebt toegekend aan een foto (door te slepen), en vervolgens via de Image Details bijv een toegekend label leeg maakt (deleten en daarna op apply klikken), het (verwijderde) label tóch aan de foto blijft hangen. Ook na synchroniseren en Export/Import.
Je kunt het label alleen verwijderen door het via het catalog label te openen (klikken op het label), dan naar de betreffende afbeelding te scrollen, deze te selecteren, deleten en dan verwijderen uit deze collectie.

Dat moet toch ook eenvoudiger kunnen? Of doe ik iets verkeerd?
Kind regards, Met vriendelijke groet,

Phrans

DirkS
moderator

Re: Labels niet verwijderd na aanpassen Image Details

Post by DirkS » 22 Jan 10 11:44

Phrans,
Ik heb gemerkt dat wanneer je Catalog Labels hebt toegekend aan een foto (door te slepen), en vervolgens via de Image Details bijv een toegekend label leeg maakt (deleten en daarna op apply klikken), het (verwijderde) label tóch aan de foto blijft hangen.
Dit zijn twee verschillende acties: eerst voeg je een label toe en daarna verwijder je een keyword. Catalog Labels worden tijdens de synchronisatie vertaald naar keywords en hoe dit gebeurt hangt af van je sync instellingen. Wat er gebeurt bij het toevoegen / verwijderen van keywords hangt ook af van de sync instellingen:
alleen als je in de Sync / Read settings kiest voor 'Replace catalog labels with existing keywords' zal het verwijderen van een keyword in het image ook resulteren in het verwijderen van het Catalog Label.

De eenvoudigste manier van verwijderen gaat overigens via het Label Assignment Panel. Als je een foto selecteert worden alle labels in het bovenste deel van dit panel weergegeven en met 1 klik op een label wordt het verwijderd.

Gr.
Dirk.
Problems searching the forum? Try Google Site Search by adding 'site:forum.idimager.com' to a standard Google search.

Phrans

Post by Phrans » 22 Jan 10 12:03

DirkS wrote: Dit zijn twee verschillende acties: eerst voeg je een label toe en daarna verwijder je een keyword. Catalog Labels worden tijdens de synchronisatie vertaald naar keywords en hoe dit gebeurt hangt af van je sync instellingen. Wat er gebeurt bij het toevoegen / verwijderen van keywords hangt ook af van de sync instellingen:
alleen als je in de Sync / Read settings kiest voor 'Replace catalog labels with existing keywords' zal het verwijderen van een keyword in het image ook resulteren in het verwijderen van het Catalog Label.
Hoi Dirk, ik begrijp dit stuk van je post niet.
Door het slepen ken ik een label toe, dat wordt weergegeven in de XMP (bij Image Details).
Als ik hem daar leeg maak en vervolgens opsla, dan zou het toch leeg moeten blijven? (en de afbeelding uit de betreffende collectie moeten verdwijnen?)

Het Label Panel heb ik inderdaad ontdekt, en dat werkt erg gemakkelijk.

Phrans

Phrans

Post by Phrans » 22 Jan 10 12:04

Phrans wrote: Het Label Panel heb ik inderdaad ontdekt, en dat werkt erg gemakkelijk.
Jammer genoeg werkt dat dan weer niet voor de portfolio's...

Phrans

DirkS
moderator

Post by DirkS » 22 Jan 10 12:22

Door het slepen ken ik een label toe, dat wordt weergegeven in de XMP (bij Image Details).
Dat gebeurt pas nadat je gesynchroniseerd hebt. Op dat moment worden labels vertaald naar keywords (of en hoe dit gebeurt hangt af van je sync / write settings)
Als ik hem daar leeg maak en vervolgens opsla, dan zou het toch leeg moeten blijven? (en de afbeelding uit de betreffende collectie moeten verdwijnen?)
Net als hierboven: dit gebeurt tijdens het synchroniseren en hoe dit gebeurt hangt af van je sync settings (sync / read settings in dit geval).

Gr.
Dirk.
Problems searching the forum? Try Google Site Search by adding 'site:forum.idimager.com' to a standard Google search.

Hert

Post by Hert » 22 Jan 10 13:46

Phrans,

In het kort; catalog labels en keywords (wat je ziet in de Image Details) is niet hetzelfde. In de Opties -> Synchronize Settings -> Reading kun je instellen wat IDimager moet doen met je keywords en catalog labels als er gesynchroniseerd wordt. Standaard staat deze op Merge (geloof ik) wat betekent dat Catalog Label niet verwijderd worden als je keywords verwijdert.

Het heeft nooit mijn aanbeveling gehad om met meta-keywords te werken maar enkel met Catalog Labels. Dat is zoveel krachtiger en het resultaat is gelijk.

Hert
This is a User-to-User forum which means that users post questions here for other users.
Feature requests, change suggestions, or bugs can be logged in the ticketing system

Phrans

Post by Phrans » 22 Jan 10 14:44

Het zal wel aan de vrijdagmiddag liggen, maar ik begrijp er helemaal niks meer van.

Ik heb in principe alleen Catalog Labels in gebruik, zoals ook geadviseerd. Keywords gebruik ik zeer selectief, en dat is (meen ik) toch ook een Catalog Label. In de Catalog Explorer staat het label Keywords nl. onder Catalog Labels.

Ik heb bijv. ook een Catalog Label voor 'Tijdvak' gedefinieerd. Dat staat toch los van de keywords, neem ik aan?
Als ik een foto een bepaald tijdvak toeken (door de betreffende foto naar het corresponderende tijdvak te slepen), krijgt hij als label bijv. Tijdvak: 1910-1919. Zo zie ik het ook in de Image Details staan.

En nou komt mijn vraag: Als ik hem daar (bij de Image Details) leeg maak en opsla, blijft het Catalog Label Tijdvak 1910-1919 er in staan. Tót ik de betreffende foto opsnor via de catalog labels, op de thumb ga staan en dan delete klik (verwijder dit catalog label).

Wat doe ik fout?

Phrans

lippe

Post by lippe » 23 Jan 10 16:18

Phrans,

Je doet helemaal niets fout, het is gewoon de manier waarom IDimager werkt en hoe het keywords gebruikt:
Als je een keyword wist in de image details, blijft het catalogi label ongemoeid.

De meeste DAM en foto programma's werken enkel met Keywords en enkele uitzonderingen met de dotted-keywords.
IDimager heeft een ander systeem met catalog labels dat jij hier gebruikte voor je 'Tijdvak' catalog-labels. Om deze informatie ook beschikbaar te stellen voor de andere programma's maakt IDimager telkens een vertaalslag van de IDimager hiërarchische catalog labels naar de gangbare (dotted)-keywords. Maar die vertaalslag doet IDimager enkel bij importeren en synchroniseren. Niet bij het wissen van een keyword.

Merk op dat de 'Keyword' categorie eigenlijk geen catalog labels zijn maar een andere voorstelling van de keywords in de image details.

Lippe,
Photo Supreme V3, LR6, FPV, PSE14 - vaio i5 @ 2.5GHz + 8GB , 850 EVO 500GB - WD 1TB - Windows 10 Pro 64 bits- DS216play - EOS 600D

DirkS
moderator

Post by DirkS » 23 Jan 10 16:35

Lippe,
Merk op dat de 'Keyword' categorie eigenlijk geen catalog labels zijn maar een andere voorstelling van de keywords in de image details.
Dat klopt niet helemaal (anders zouden *alle* keywords van de images hier altijd te vinden zijn, wat niet het geval is).
IDI probeert bij het importeren van images bestaande keywords te vertalen naar de hierarchische label structuur. Als dit voor een keyword niet lukt wordt deze in de 'verzamelbak' Keywords gedumpt. Van hieruit kan de gebruiker ze dan eenvoudig verplaatsen naar een meer logische plek in de hierarchische structuur.

Gr.
Dirk.

lippe

Post by lippe » 23 Jan 10 16:46

Dirk,

Dank je voor de aanvulling.
Ik besef pas nu dat de 'keywords' categorie label misschien niet goed gekozen is.
Het zijn eerder "Catalogus wezen". Labels die geen ouders hebben.

Lippe, 8)
Photo Supreme V3, LR6, FPV, PSE14 - vaio i5 @ 2.5GHz + 8GB , 850 EVO 500GB - WD 1TB - Windows 10 Pro 64 bits- DS216play - EOS 600D

Phrans

Post by Phrans » 25 Jan 10 8:40

Dirk, Lippe,

De verwarring wordt voor mij alleen maar groter.

Ik lees het zo:
Het label Keywords wordt toegekend aan geïmporteerde foto's waarvan de keywords nergens anders binnen de bestaande structuur passen. Klopt dat?

Dan snap ik nog niet wat dat te maken heeft met het issue dat boven deze thread staat.

Het label 'Tijdvak' is door mijzelf gedefinieerd en dus bekend binnen de structuur van IDi.
Blijft mijn vraag, waarom ik die via de Image Details niet kan verwijderen.
Heb ik ergens ingesteld dat de inhoud van het veld automatisch naar het Catalog Label Keywords wordt gekopieerd?
Of gebeurt dit standaard? Moet ik een koppeling realiseren/bijwerken?

Risico op vervuiling van de database lijkt me groot, als je er van uitgaat dat de Image Details de juiste metadata geven en er "achter de schermen" andere data wordt bijgehouden/bewaard.

Phrans

lippe

Post by lippe » 25 Jan 10 9:19

Hoi Phrans,

Sorry dat ik voor nog meer verwarring zorgde.

Maar je stelling klopt wel. De keywords die niet voorkomen in de catalog labels (People, Places, Event,...) belanden in de keywords label groep.

Ik denk dat je probleem is dat je Tijdvak labels ook weer vertaald zijn naar keywords. In de image details zie je dat die naar keyword vertaalde tijdvak labels, terwijl de tijdvak labels ook zichtbaar zijn in de Catalog explorer.
Als je dat keyword wist, blijft de label toch bestaan en nog steeds toegewezen. Via de image details kan je geen catalog labels weghalen.

Die vertalingen van catalog labels naar keywords en omgekeerd kan je wijzigen bij Options > Synchronize Settings. Standaard staat daar om de keywords te vertalen naar catalog labels bij lezen en omgekeerd bij schrijven.

Lippe,

DirkS
moderator

Post by DirkS » 25 Jan 10 10:15

Risico op vervuiling van de database lijkt me groot, als je er van uitgaat dat de Image Details de juiste metadata geven en er "achter de schermen" andere data wordt bijgehouden/bewaard.
Niet als je alle wijzigingen via de Catalog Labels doet en dit is wat ook aangeraden wordt. En het is ook nog eens eenvoudiger dit via b.v. het Label Assignment Panel te doen dan via het verwijderen in de Image Details (naar mijn bescheiden mening in ieder geval).
Als je dat keyword wist, blijft de label toch bestaan en nog steeds toegewezen. Via de image details kan je geen catalog labels weghalen.
Een kanttekening hierbij: het *is* wel mogelijk om dit te doen, maar dan moet je de Sync / Read instellingen wijzigen van 'Merge' naar 'Replace'. Als je de keywords echter geheel via de Catalog Labels in IDI beheert is daar echter geen reden voor.

Gr.
Dirk.

Phrans

Post by Phrans » 28 Jan 10 8:40

DirkS wrote:
Niet als je alle wijzigingen via de Catalog Labels doet en dit is wat ook aangeraden wordt. En het is ook nog eens eenvoudiger dit via b.v. het Label Assignment Panel te doen dan via het verwijderen in de Image Details (naar mijn bescheiden mening in ieder geval).
Ik heb het getest, en dit werkt inderdaad perfect. :D Het Label Assignment Panel is een uitstekende toevoeging aan IDi.
Ik blijf bij mijn opmerking dat het ook handig zou kunnen zijn voor Portfolios.

Phrans

Post Reply